• 020 – 2443232
  • e-mail
  • 06-57512759
Aanbod aanvaard, hoe gaat het nu verder?

Aanbod aanvaard, hoe gaat het nu verder?

Home » Aanbod aanvaard, hoe gaat het nu verder?
Aanbod omzetten erfpacht van de gemeente aanvaard, hoe gaat het nu verder?

Nadat je het aanbod hebt aanvaard gaat de gemeente de stukken in orde maken. Dat kan veel werk zijn en ook heel lang duren. Als die stukken in orde zijn dan stuurt de gemeente die rechtstreeks aan de notaris. Jij ontvangt via het Overstapportaal bericht dat de stukken zijn verzonden.

Wat is de procedure?

Kort gezegd is de procedure als volgt.

  1. je vraagt een informatiepakket aan,
  2. je vraagt een aanbod aan,
  3. accepteer het aanbod
  4. ga naar de notaris en onderteken je akte.

Stappen 1 en 2 kun je niet meer uitvoeren. Het aanbod moest aangevraagd voor 8 januari 2020. We gaan er dus vanuit dat je dat gedaan hebt.

Aanbod twee maanden geldig

Zodra je het aanbod ontvangt gaat een termijn van twee maanden lopen. Binnen twee maanden moet je het aanbod aanvaarden. Doe je dat niet, dan vervalt het aanbod. Daarmee vervalt nu ook de korting. Je zal dan in het nieuwe regime een nieuwe aanvraag moeten doen. Dat aanbod is veel duurder dan het oude aanbod.

Na de aanvaarding

Als je het aanbod hebt ontvangen besluit je definitief of je daarmee akkoord kan gaan. Je kan een nieuw aanbod aanvragen (van afkopen naar vastklikken en andersom). Stel dat je akkoord gaat, dan geef je dat besluit door aan de gemeente. Daarbij geef je ook aan welke notaris de akte straks moet passeren.

Nu begint het grote wachten.

De gemeente moet jouw stukken uitzoeken en de gegevens voor de akte verzamelen. Hoe ouder jouw originele erfpachtakte was, hoe meer werk om de documenten op te zoeken. De gemeente heeft al aangegeven dat dit uitzoeken maanden tot jaren kan duren. Let op: Je ontvangt bericht van de gemeente als de stukken aan de notaris zijn verzonden. Dit bericht verschijnt ook in jouw Overstapportaal.

Binnen zes maanden naar de notaris

Na verzending van de stukken gaat nu een termijn van zes maanden lopen. Binnen die periode moet de akte door de notaris zijn gepasseerd. De notaris gaat nu alle controles van de gemeente nog een keer uitvoeren. Corresponderen met een eventuele hypotheekbank. De akte in concept opstellen en akkoord vragen. Als alles klaar is voor ondertekening ontvang je bericht. De akte kan getekend.